Menu

Články

Jsme sociální podnik!

Sociální podnik je podnik, který naplňuje veřejně prospěšný cíl.
Praxe v ČR je povětšinou taková, že sociální podniky vznikají z dotačních důvodů za účelem získání finančních prostředků na podporu sociálního podnikání. 

Jako Anavy se k principům sociálního podnikání hlásíme, ale ne z dotačních důvodů, žádnou dotaci na sociální podnikání jsme nečerpali a nečerpáme, ale principy a definice sociálního podniku jsou nám vlastní od samého začátku našeho podnikání. Vlastně bychom na základě jiných principů ani podnikat nechtěli, protože jak vyplývá právě i z našich stanovených cílů, naše podnikání musí naplňovat etické, kvalitativní, environmentální a společensky prospěšné cíle, které velmi blízce korespondují právě s podstatou sociálního podniku. A proto jsme se k sociálnímu podnikání přihlásili i oficiálně. Nově nás tedy můžete najít v Adresáři sociálních podniků.
 

Co tedy naplňujeme a co můžeme deklarovat?

Společensky prospěšný cíl

Máme dva společensky prospěšné cíle:
  1. Je jím už samotný předmět naší činnosti – výrobou a prodejem látkových plen šetříme životní prostředí.
  2. Zaměstnáváme maminky pečující o děti mladší deseti let, které jsou znevýhodněné na trhu práce. Mezi nimi jsou i matky samoživitelky.

Sociální princip

Jinými slovy - jsme integrační sociální podnik.
  • Zaměstnáváme 50 % znevýhodněných zaměstnanců. V našem případě se jedná o maminky pečující o děti mladší deseti let, nevyjímaje matek samoživitelek. Jsou to právě maminky, které jsou zároveň našimi zákaznicemi a tak velmi dobře víme, jak se mnohdy potýkají s možností uplatnit se na trhu práce. Jednak se zaměstnavatelé obávají  zaměstnávat matky od malých dětí, a jednak je pro samotné maminky mnohdy nereálné nastoupit do zaměstnání na plný úvazek. Proto si naše zaměstnankyně pochvalují nejenom příležitost u nás pracovat, ale právě i to, že se nebráníme "ušít" jim úvazek tzv. na míru.
  • Naše prostory sídla společnosti jsou zároveň dětem přátelské s vyhrazeným prostorem pro hraní, odpočinek nebo studium, takže v situacích, kdy dítě nemůže jít do školky nebo školy, mají naši zaměstnanci možnost vzít s sebou dítě do zaměstnání.
  • Tito zaměstnanci jsou vzděláváni dle individuálních možností. Nedostatečná kvalifikace na počátku není důvodem k nepřijetí, jsme ochotni nového pracovníka patřičně doškolit či dovzdělat.
  • Záleží nám na tom, aby se u nás naši zaměstnanci cítili být součástí dění, a proto nám není cizí pravidelně je informovat nejenom o chodu společnosti, o jejím postavení na trhu, úspěších a cílech, ale také jsou naši zaměstnanci přirozeně zapojování do rozhodování.

Ekonomický princip

Základním principem sociálního podnikání je odlišný přístup vlastníků k zisku z podnikání. Vlastníci integračního sociálního podniku se vědomě zavazují k tomu, že jeho větší část (alespoň 51 %) reinvestují zpět do firmy. Anavy se zavazuje k tomu, že alespoň 51% zisku reinvestuje zpět do firmy na další rozvoj svého sociálního podnikání. Reinvestice většiny zisku je naší běžnou praxí již několik let a budeme v tom pokračovat i nadále.
 

Environmentální princip

  • Naše produkty vyrábíme s ohledem na životní prostředí.
  • Zcela zásadní je pro nás, že naše Anavy výrobky samy o sobě svojí podstatou napomáhají chránit životní prostředí. Jsou ekologickou variantou k výrobkům jednorázovým, které životní prostředí zatěžují a nechávají za sebou těžko odbouratelnou ekologickou stopu. Kromě výroby se zaměřujeme také na osvětu, jinými slovy nerealizujeme ani tak prodejní marketing, jako spíše osvětový marketing s cílem rozšířit povědomí o možnosti nahradit jednorázové pomůcky pratelnými látkovými.
  • Dále pak v samotném výrobním procesu vždy zvažujeme možnosti provedení a volíme takovou, která s sebou nese minimální zátěž pro životní prostředí. A to jak ve volbě použitých materiálů a to například i tak, že nebalíme výrobky do žádných přebytečných (plastových) obalů, co následně skončí v koši, čímž pomáháme regulovat enormní množství těžko rozložitelného odpadu. K expedici pak používáme krabice a materiál, který je v oběhu, a efektivně recyklujeme obaly a materiály od jiných dodavatelů (krabice, sáčky, výplně…). Také zbytečně neplýtváme zdroji a vyprodukovaný odpad třídíme v režimu Eko-kom.
  • Dále v rámci průběžného rozšiřování vyráběného doplňkového sortimentu zavádíme takové výrobky, které jsou v souladu se životním stylem Zero Waste, a podporujeme svojí nabídkou a marketingovou komunikací naše zákazníky, aby se nebáli učinit snadné a možné kroky přibližující je k regulaci domácího odpadu.
  • V roce 2019 jsme do výroby dětských kalhotových plen a savých jader zavedli nový materiál, a to bambusové froté, ve kterém je běžná polyesterová příze nahrazena přízí vyrobenou z recyklovaného plastu. Společně tak pomáháme smysluplně využít enormní množství těžko rozložitelného plastového odpadu. Jednou naší plenou se savými jádry zrecyklujeme dvě plastové lahve!
  • V roce 2020 jsme učinili další změny ve volbě dodavatelů materiálů, tak aby i další naše výrobky mohly být šity z látky z příze, která je vyrobena z recyklovaného plastového odpadu. Tím jsme docílili, že cca 80% našeho výrobkového portfolia je vyráběno z recyklované příze.

Místní princip

  • Naše společnost zaměstnává místní obyvatele. Při výběru nových pracovníků tak pro nás hraje důležitou roli, zda je uchazeč lokálně žijící v blízkosti naší společnosti. Případná nedostatečná kvalifikace pak není důvodem k nepřijetí, jsme ochotni nového místního pracovníka patřičně doškolit či dovzdělat.
  • Naše společnost preferuje místní dodavatele vždy, když je to možné.
author

Jana Krátká

Máma tří dětí, příznivec všeho jinakostního (ale zároveň jakostního, tedy i značky Anavy:-)) a naše spolupracovnice.